Dankzij de inspanning van Jan den Hollander, die zijn jeugd sleet in de Domburgse Schuitvlot, weten we nu meer van de loods op de hoek van de Domburgse Schuitvlot en de Langeviele Buitenbrug.
In een winter aan het eind van de jaren ’40 wordt op het bolwerk bij de Langeviele Buitenbrug deze foto genomen. In het midden zit Corrie Schout en rechts zit Jan den Hollander.
Als we inzoomen op de gevel van de loods zien we in ieder geval ……ERGH Gz… staan. Het blijkt een loods te zijn van de Firma J. Lindenbergh Gzn, een bedrijf dat zich bezighield met waterwerken en wegenbouw.
Volgens een advertentie in de PZC van 1950 gaat deze firma failliet, en de loods wordt te koop aangeboden. Het gebouw blijkt echter een oorzaak van tal van verkeersongevallen. Het uitzicht van het verkeer dat vanuit de Domburgse Schuitvlot de Langevielebrug op wil draaien, wordt erg belemmerd door de loods die pal op de hoek staat. De gemeente besluit tot sloop van deze sta- in-de-weg en de Domburgse Schuitvlot wordt heringericht. Ter wille van het toenemende verkeer kan deze straat nu verbreed worden. Voor de gevels van de woonhuizen en winkel van Konraad wordt een soort middenberm aangebracht en op die plek, waar eerst het verkeer over raasde ontstaat nu een ruimte die de bewoners ‘Het Dooie Stukje” wordt genoemd.
Links een foto van ‘Het Dooie Stukje’
We zien Adrie den Hollander, de vader van de hierboven genoemde Jan, van nummer 31 aan zijn auto sleutelen. Het is een Renault 4CV. Een van staatswege ontworpen gezinswagen. De Fransen hoopten met de fabricage van deze auto een afdoende antwoord te hebben op de stijgende populariteit van de Duitse Volkswagen Kever.
Volgens mij zat daar het slepersbedrijf van Theune eveneens in die hoek. Kruier Sul,van het station, met zijn motorbakfiets had daar in mijn gedachteh ook een plekje.
Beste Cees,
Die onderneming wil ik later in een apart bericht behandelen. Hetzelfde geldt voor kruier Sul in zijn witte kiel en zijn motorbakfiets.