Garage Zeeland, directie: J. Sukkel Rotterdamse Kaai.
Als op 17 mei 1940 een aanzienlijk deel van Middelburg door oorlogsgeweld wordt verwoest, gaat ook de garage van J. Sukkel aan de Rotterdamse Kaai verloren. Gedurende de oorlog en de jaren erna vindt het bedrijf een tijdelijk onderkomen aan de Vlasmarkt.
Het pand bestemd voor de garage en woonhuis voor Sukkel is in 1950 een van de eerste wederopbouwprojecten op deze locatie.
Na de oorlog worden er goede zaken gedaan. Zeker in het door de oorlog zwaar gehavende Zeeland moet er veel wederopgebouwd worden. Voor het vervoer van het benodigde materiaal zijn vrachtwagens onontbeerlijk. En die koop je bij Sukkel!
Rond 1950 zien we fier op een rij Dodge-vrachtwagens staan. Te koop bij Garage Zeeland van J. Sukkel.
In diezelfde tijd, om precies te zijn op donderdag 11 mei 1950 opent Sukkel zijn nieuwe garage aan de Rotterdamse Kaai. Een moderne onderneming, waar niet alleen auto’s worden verkocht, gerepareerd en onderhouden, maar waar je je auto ook kunt stallen en waar in samenwerking met de Ambachtsschool op het Molenwater monteursopleidingen worden gegeven.
Aan de overkant van de Kaai heeft het bedrijf een tankstation waar Caltex-benzine kan worden getankt.
Behalve voor Dodge is Sukkel ook dealer voor het automerk Skoda.
Aangezien in die tijd de hoofdbron voor het bestaan in Zeeland de landbouw is, is het begrijpelijk dat Sukkel ook tractoren verkoopt. Tot ver in de jaren ’50 is hij de officiële Ferguson-dealer voor Zeeland.
Om de geschiedenis recht te doen kan ik vermelden dat deze tak van het bedrijf na de watersnoodramp in 1953 gouden tijden beleefde.
Tenslotte nog een toegift uit de fotocollectie van de familie Wondergem – Sukkel.
Het betreft een bijeenkomst van garagehouders van Walcheren en Zuid-Beveland rond 1950.
We hebben daar in de loop der jaren drie Simca’s gekocht. Een van de verkopers, dhr Geschiere kwam toendertijd voor de verkoop bij ons thuis in de Thibautstraat. Hij had altijd een keurige hoed op, je kon hem ermee uittekenen. Een van keren had hij die hoed op een stoel gelegd en ja, je kunt het raden, er ging per ongeluk iemand bovenop zitten. Met een onbewogen gezicht en een paar ferme tikken aan de binnenkant van het hoofddeksel modelleerde hij een en ander weer.
Tja,zie dan maar eens af van aankoop
Even een reactie uit Thailand:
was het misschien Ed zelf die op de hoed ging zitten?
Overigens beste groeten ook voor Rita. Grote vriend Henk Sinke drumt hier een eindje verder op Bali!
Ha ha,ruim twee jaar later lees ik jouw antwoord op mijn verhaaltje over dhr. Geschiere ,wiens hoed onordelijk verkreukelde,toen iemand uit de Poorter fam.er op ging zitten. Nee,Andre ,ik was het niet,maar het had natuurlijk gekund. Verlate groet,ook namens Rita
Ed
Ook bij ons thuis (Drogisterij L.Janse de Jonge Lange Noordstraat 70) kwam dhr Geschiere met hoed
jaarlijks informeren of we weer een
auto wilden kopen. Inruilen was altijd een heel gehandel maar bij een
van die transacties werd bedongen dat
zoonlief van Geschiere de eerste rijlessen kreeg. Later verkocht hij ook Fiats.
Wat betreft vertegenwoordiger Geschiere van de Simca, wanneer ik als kleine jongen eens met m’n vader mee ging naar het postkantoor in Middelburg om een auto op naam te zetten, hoopte ik altijd dat hij Geschiere niet tegenkwam want wat konden die mannen een tijd met elkaar staan kletsen……en ik maar wachten. Naast de hoed herinner ik me ook dat Geschiere enigszins doof was, wat hij ook wel eens “passend” gebruikte.
Op de foto van de garagehouders, die ook in ons bezit is, is de dame met de Zuid Bevelandse kap mijn oma, de man met bril er achter is m’n opa.
Na een nieuwe Goliath in de jaren 50, kwam de Hansa 1100, in 1961 een Mercedes 180 en in 1963 een 190 (Heckflosse). Dhr. Stoelhorst was een goede bekende van mijn ouders.
De Mercedes 190 is nog steeds in mijn bezit.
Ik kan me herinneren dat Garage Zeeland o.m. Skoda, Borgward, Glas en Mercedes auto’s had staan.